summer love, del 1

Prolog; Elin är en helt vanlig tjej på 15 år och ska börja naturgymnasiet i Stockholm efter sommarlovet. Elin och hennes 13 åriga syster Ida tvingas följa med hennes mamma ner till London för att bo där hela sommaren hos deras mammas nya kille, vilket inte uppskattas särskillt mycket hos Elin. Hur skulle hon klara sig utan hennes bästavän Frida hela sommaren? Hur kommer sommaren bli för Elin? Kommer den verkligen bli så hemsk som hon tror att den kommer bli? 

- Elin, skynda dig! Vi kommer försent till skolavslutningen! 
Jag stod och sminkade mig lite smått inför skolavslutningen då jag hör mamma ropa med en ganska så sträng röst, den rösten hon hade varje morgon för att jag skulle skynda mig så jag inte kom för sent. Jag ignorerade mammas ropning och fortsatte att fixade mig. När jag hör mamma ropa för tredje gången bestämmde jag mig för att jag var klar. Jag tog min kofta i ena handen och min mobil i den andra och gick ut mot mamma och Ida som redan satt i bilen och väntade på mig. 
"Att du alltid ska ta så lång tid på dig på morgonen" hör jag mamma mumla lite smått, men det brydde jag mig inte i. Det är sista dagen i 9an idag. Känns jättetråkigt att behöva lämna klassen och alla vänner jag fått under dessa tre åren vi gått tillsammans men samtidigt så känns det skönt att få komma bort, få börja i en ny skola och lära känna nya människor. 
Men en sak är iallafall säkert, om bara någon timme är det sommarlov och jag ska få spendera hela sommaren med Frida, min allra bästa vän som jag känt sedan födseln. Vi har bestämmt allt vad vi ska göra i sommar. Gröna Lund, festa och bada är bara en liten del av alla planer vi har.
Just nu satt jag i bilen med lurarna i och musiken på hösta volym och allt var så underbart. Vanligtvis brukar jag alltid tjaffsa med mamma vid denna tid men inte idag, jag orkar faktiskt inte bry mig idag, för just nu är jag så himla glad. 
 
Vi kom fram till skolan och alla elever var samlade utanför skolgården. När alla klasser samlats gick vi gemensamt in i våra klassrum igen och sa hejdå till varandra en sista gång. Vi fick våra slutbetyg och lärarna var glada som vanligt. 
Jag stod bredvid Frida som var ovanligt glad idag hon också.  Efter en lång väntan på sommarlov så blev det tillslut det och alla sprang ut från skolan och nästan jublade. Vilken känsla man fick. 
Jag kramade om Frida och hon tog emot den. "Vi ses ikväll!" Sa hon och gav mig en puss på kinden. Jag nickade och gick bort mot bilen där mamma väntade.
 
Jag, Ida och mamma satt vid köksbordet och åt grillat kött och potatisgratäng. Det är vår tradition på sommarlovet och vi har det alltid så himla mysigt, bara vi tre.
"Hur känns det med sommarlov nu då tjejer?" Sa mamma med den snällaste rösten hon hade. Nästan lite för snällt. Ida svarade direkt att det var skönt och jag nickade instämmande. 
"Jo flickor.. Det är ju så att jag har haft långa telefonsamtal på kvällarna som ni har märkt nu i några veckor.."
Där kom det.. Jag visste att det fanns en anledning till att hon var så himla glad nu för tiden. Hade bara inte fattat vad det var än. Jag ville såklart veta vad det var hon skulle säga så jag gav henne en frågande blick och hon fortsatte prata. 
".. Han heter Yaser och är Engelsk, han bor i England och har fyra barn. Han vill att vi flyttar dit i sommar och jag vill gärna att ni följer med."

Frida satte igång ett asgarv som varade över flera minuter, tillslut så slutade hon och jag frågade bara med en irriterande ton "Vad är det som är så jävla roligt?" Hon svarade på min fråga och till svar fick jag bara "Yaser, hahah vafan är det för jävla namn?" Mamma berättade då att han är Muslim och är både brittisk och pakistanisk.
 
Jag gav mamma den elakaste blicken jag kunde. Jag kände hur tårarna började komma och plötsligt var jag inte hungrig längre. Jag ställde mig upp ur stolen och skrek "Jag kommer aldrig följa med dit, aldrig. Jag och Frida ska ha världens bästa sommar tillsammans, fattar du? Det ska inte någon jävla Yaser få förstöra." samtidigt som jag sprang ner på mitt rum. Jag ringde Frida och hon lyssnade som vanligt. Hon föreslog att vi skulle träffas i parken och prata mer om det vilket jag verkligen behövde just nu så jag sa mer än gärna ja till det. 
Jag torkade mina tårar, gick in på toan och fixade till mitt ruffsiga hår. La på lite smink och utan att ens säga något till mamma så gick jag ut. Påväg ut från toan så såg jag en väska inne på mammas rum - hon hade redan börjat packa. 
 
Frida höll om mig hårt och vi sa ingenting, hon bara satt tyst och höll om en gråtande Elin. Alla sommarplaner var förstörda och jag skulle tillbringa sommaren tillsammans med mamma och hennes nya kille.
Tillslut frågade Frida vad det var egentligen mamma hade sagt till mig.
Jag förklarade då att hon ville att jag och Ida skulle följa med. "Han hette Yaser och har fyra barn och de alla var tydligen muslimer.. Eller något sånt.." fortsatte jag. 
Jag såg på Frida hur stel hon blev och tillslut så sa hon, hon till och med nästan skrek.. "ÅH HERREGUD! DU KOMMER BLI BRORSA MED ZAYN MALIK!"

Sv: Tack så mycket:)




Kom ihåg mig?